Feed Management Marktplaatsen: wat is dat?

Feed management marketplaceswebinar ZangaBee _ Celigo _ 2020

Feed Management Marketplaces helpt u de juiste marktplaatsen te gebruiken

Feed Management Marktplaatsen is een applicatie die bedrijven helpt hun producten bij de consument te krijgen door ze op de juiste marktplaatsen te tonen. Effectieve implementatie van Feed Management Marketplaces helpt bedrijven te groeien door meer klanten te werven en de verkoop te stimuleren. Bovendien bespaart een Feed Management-applicatie veel tijd op administratie, minimaliseert u onjuiste gegevens en geeft u volledige controle over het productbeheer.

what is feed management for ecommerce and ERP

Wat is Datafeedbeheer?

Datafeedbeheer is het proces van het importeren, optimaliseren en bijwerken van productfeeds om de resultaten van online winkelen. Deze resultaten worden geoptimaliseerd door de zichtbaarheid van de producten voor commerciële doeleinden op verschillende platforms te vergroten. Een datafeedmanagementtool maakt gebruik van sjablonen die automatisch worden gevuld met de bijbehorende databestanden.

Voorbeeld van een datafeed: Google Merchant Center

Verkoopkanalen en marktplaatsen hebben een lijst met feedspecificaties waaraan u moet voldoen om dat platform te gebruiken. Meestal wordt aangegeven of het invoeren van de informatie verplicht of optioneel is. Bekijk bijvoorbeeld de vereisten voor het maken van een productfeed bij Google .

Waarom zou u een hulpprogramma voor feedbeheer gebruiken?

Er zijn duizenden verkoopkanalen, marktplaatsen, vergelijkingsplatforms, marktplaatsen, affiliate marketingwebsites en sociale mediaplatforms waar u uw producten kunt laten vermelden. Elk van deze platforms heeft zijn eigen unieke vereisten en voorschriften. Zonder feedmanagementtool zou u de productinformatie voor elk platform handmatig moeten aanpassen.

 

Om uw zakelijke doelen te bereiken in een zeer competitief veld, moet u uw doelgroep bereiken, uw producten en diensten correct tonen en bezoekers naar uw webshop leiden. De voordelen van extra winkelkanalen zijn onder meer:

  • Meer verkeer – spreid het risico op verkeersverlies.
  • Internationaal bereik / uitbreiding
  • Controle op ROI en winstgevendheid
  • Tag kanalen en analyseer de prestaties via Google Analytics
  • Bereik nieuwe doelgroepen
  • Extra zichtbaarheid voor uw producten en diensten.

 

Feed management helpt u om uw KPI’s efficiënt te beheren en ervoor te zorgen dat u goed voorbereid bent om effectief online te verkopen.

Een ander voordeel is dat u meer naamsbekendheid krijgt als u uw producten met de naam van uw webwinkel op meer plaatsen aanbiedt. Dit scheelt enorm in advertentiekosten.

Wat is een goed datafeedbeheersysteem?

Als u ambities hebt om uwe bedrijf te laten groeien – nationaal en/of internationaal – dan bent u op zoek naar manieren om tegen lagere kosten en met hogere efficiëntie te werken. Een goed datafeedmanagementsysteem is cruciaal om uw e-commerceprocessen winstgevend te maken.

Er zijn een aantal punten waarmee u rekening moet houden bij het kiezen van een datafeedbeheersysteem:

  • Allereerst is het belangrijk dat u de gegevens eenvoudig en effectief kunt importeren in verschillende formaten, waarna u deze kunt aanpassen en optimaliseren.
  • Het moet mogelijk zijn om de productinformatie gelijktijdig te monitoren en aan te passen aan de verschillende verkoopkanalen.
  • Productfeeds moeten kunnen worden ingezet en aangepast aan de specifieke strategieën en vereisten die uniek zijn voor bepaalde platforms en distributiekanalen.
  • Door gegevens van producten, bestellingen, verkopen, enz. van de verschillende verkoopkanalen te centraliseren, zou het u een eenvoudig overzicht moeten geven van de producten en verkoopactiviteiten.
  • Met één druk op de knop zou het een prestatierapport per product moeten weergeven (aantal klikken, kosten, verkopen, marges, ROI, enz.).

Waar wordt Feed Management voor gebruikt en door welke bedrijven?

Feed Management wordt gebruikt voor alle belangrijke handelingen die een retailer moet uitvoeren om up-to-date te blijven met zijn (of haar) online business en om een goede concurrentiepositie te behouden of te vergroten. U kunt hierbij denken aan:

  • Weergave van producten inclusief beschrijvingen, prijzen, type, hoeveelheid, kenmerken, etc.
  • Fotobewerking en correcte HTML-tags voor SEO
  • Vergelijking van producten en prijzen
  • Remarketing
  • Aanbiedingen voor specifieke regio’s / landen
  • Voorraadbeheer
  • Magazijnbeheer
  • Bestellingen
  • Levering en retouren
  • Track & amp; Traceersysteem
  • Betalingen en restituties
  • Klantcontact en klachtenbehandeling
  • Affiliate marketing
  • Leveringsvoorwaarden
  • Advertenties
  • Houd sociale mediaplatforms up-to-date
  • Recensies beheren
  • Dropshipping

Feedmanagement systemen kunnen worden gebruikt om de juiste gegevens te verkrijgen

Met een feedmanagementsysteem bent u verzekerd van correcte gegevens in de vereiste formaten voor:

  • Betalingsplatforms
  • Valutabeheer
  • Aanbieders van verkooppunten
  • Overeenkomsten met magazijn- en logistieke bedrijven
  • Personeelsadministratie
  • Boekhouding

Typische bronnen die worden gebruikt voor feedbeheer

  • e-commerce-systemen zoals WooCommerce, Shopify, Magento
  • Enterprise Resource Planning (ERP) -systemen zoals NetSuite, Sap, JD Edwards

Online bedrijven die feedbeheer gebruiken

Een paar voorbeelden van online bedrijven die feed management gebruiken:

  • Brandfield.nl
  • Google Merchant Center
  • Marktplaats.nl
  • bol.com
  • Amazon.com
  • Walmart.com

 

Bezoek onze casestudy van Brandfield om te zien hoe wij samen met Celigo het applicatielandschap opnieuw hebben ontworpen om de integratiemogelijkheden met een feed management tool drastisch te verbeteren.

Sleuteltechnologieën voor geïntegreerd feedbeheer

Key Technologies for Integrated Feed Management

Integratieplatform (iPaaS) of Feed Management Tool: wanneer welke tool gebruiken?

Integration platform _iPaaS_ or Feed Management Tool

Integratieplatform (iPaaS)

  • Key-out-of-the-box functionaliteit: foutafhandeling, gegarandeerde datalevering, mapping, vooraf gebouwde stromen, enz.
  • Standaardiseert hoe applicaties met elkaar zijn verbonden
  • Versnelt de tijd om te integreren met minder technische middelen
  • Gebruiken voor toepassingen die onmiddellijke controle, aanpassing, frequente wijzigingen of uitbreiding vereisen.

 

Voorbeeld: aanpassing voor gebundelde items via Amazon waarvoor meerdere items nodig zijn, maar één kit-item in NetSuite

Feed Management Tool

  • Gebruik voor toepassingen in kleinere markten, waar standaardisatie mogelijk is en minder directe controle of maatwerk vereist is.

 

Voorbeeld: integreer alle systemen in de lokale of Engelse taal.

Is mijn software geschikt voor Feedmanagement?

Feedmanagementtools kunnen voor elk platform worden geïmplementeerd, van Shopify of Woocommerce tot NetSuite en Celigo. Toch is het gebruik van de juiste software cruciaal om een online winkel efficiënt te beheren en uit te breiden.

Wij van ZangaBee zijn gespecialiseerd in het integreren en implementeren van ERP- en CRM-systemen met applicaties van derden, waaronder feed management systemen. We kijken goed welke integraties geschikt zijn voor uw bedrijf om maximale functionaliteit en efficiëntie te bieden. Ook houden we rekening met de doelen die u heeft gesteld voor de langere termijn zodat de implementaties flexibel zijn en waar nodig bijgestuurd kunnen worden.

ZangaBee helpt u om klaar te zijn voor de toekomst van automatisering

Heeft u interesse om uw webshop of website geschikt te maken voor diverse online marktplaatsen om zo uw concurrentiepositie nationaal en/of internationaal te versterken, neem dan contact met ons op. U kunt er zeker van zijn dat wij u gedegen en vrijblijvend adviseren. Wij helpen u graag bij de verdere ontwikkeling van uw bedrijf of organisatie, zodat u voorbereid bent voor de toekomst van automatisering!